Dag 4, 27 mei Monterey - Ojai

We hebben van alles gezien en beleefd vandaag. Vanochtend op tijd vertrokken (08.15 uur) en bij de eerste de beste supermarkt inkopen gedaan voor de komende dagen. We zijn op zoek naar een fatsoenlijk keukenmes, een vleesmes, want dat zit niet in de uitrusting van Cruise America. Nou kun je in grote supermarkten van alles kopen, van dolken tot kapmessen tot pistolen en jachtgeweren, maar een keukenmes is blijkbaar van een andere orde. Het is uiteindelijk gelukt, maar dat was wel een kwestie van bloed, zweet en tranen.Volgende keer nemen we er een van thuis mee in de koffer, evenals wat plastic bakjes die we ook hier gekocht hebben.
We hebben ook getankt en ondanks dat we vrijwel leeg waren kon er maar voor $ 31,- in. Vreemd!

De Highway 1 verder zuidwaarts gevolgd. Dat was zeer afwisselend. Soms slingerend door de bergen, soms recht en vlak. Mooie uitzichten gezien die nog mooier waren geweest als er niet die hardnekkige nevel had gehangen. Ook de wind was zeer wisselend: van bijna storm tot vrijwel windstil en dat binnen een paar mijl. Overigens is de Highway 1 het mooist om van Noord naar Zuid te rijden, dan heb je het beste zicht op de kustlijn en de zee.

Wat erg leuk was, waren de zeerobben, maar het kunnen ook andere zeeblubberbeesten geweest zijn, wij zijn geen biologen.

Die lagen lekker te liggen met z'n allen op het strand. Helaas had ik de videocamera niet bij de hand en konden we daar niet stoppen voor foto's. Maar gelukkig lagen er later ook nog een heel stel op een rots.
Het volgende stuk was iets minder interessant, maar reed een stuk ontspannender. Guadeloupe bleek, in onze ogen, een typisch Amerikaans dorp: een brede rechte weg met aan 2 kanten laagbouw met schreeuwende reclames. Een beetje western-achtig in moderne vorm.

Wat ons opviel was dat er hier op het land zo ontzettend veel met de hand gewerkt wordt. Schoffelen wordt bij ons toch echt met een machine gedaan, maar hier staan er een man of 20 op een behoorlijk groot perceel. Blijkbaar zijn de Mexicanen goedkoper dan de aanschaf van een mooie landbouwmachine.

We zijn ook nog even door Santa Barbara gereden. De echte soap-fan moet daar toch even geweest zijn. Een leuk uitziende stad met Spaanse invloeden. 87.000 inwoners waarvan er zo te zien behoorlijk wat goed in de slappe was zitten. Veel palmbomen.

We zouden even voor Ventura overnachten en naar mate we dichterbij kwamen werd het drukker en drukker met campers. De State Beaches stonden dan ook mudje vol. Wat ze eraan vinden is ons een raadsel: een rechte, overdag vrij drukke, weg met langs de kant camper achter camper geparkeerd.

Het enige wat ze hebben is een meter of 2 voor zich (beton) en zicht op zee, dat dan weer wel. Maar goed, alles was vol daar, dus dan alle alternatieven maar uit de kast getrokken. Uiteindelijk zijn we in Ojai beland, op een camping voor $ 11,- die nog veel leuker was dan de $ 30,- campings hiervoor. Je kunt hier eindeloos mensen kijken, alhoewel eindeloos, het wordt hier vroeg donker; om half 9 zie je vrijwel niks meer.

's Avonds vast de route voor de volgende dag aan het doornemen en bedenken wat er na de Disney-camping komt. We wilden eigenlijk door Death Valley, maar we hebben ervoor getekend dat we dat niet zouden doen. Toch willen we het niet helemaal laten vallen en hebben nu een route gepland, die maar een (klein) stukje erdoor gaat. Compromis! Of is dit net zoiets als een beetje zwanger zijn?
Het is nu lekker weer, de deur staat nog steeds open.