Dag 30 San Francisco

Onze laatste echte dag in Amerika hebben we doorgebracht in San Francisco. De reis erheen viel erg mee en we waren dan ook al om 9 uur bij Fisherman's Wharf. Toen begonnen de problemen. Parkeren met een camper is dus een volstrekt onmogelijke opgave. Parkeerplaatsen en parkeergarages genoeg, maar daar mag je met een RV niet staan. Om kwart over 10 waren we hem eindelijk kwijt tot 4 uur. We moesten wel eerst een stuk teruglopen en daardoor waren we net te laat om met de citytour van 11 uur mee te kunnen. De volgende ging om half 12 en dan zouden we te laat zijn voor de camper. Die stond op een baan waar je mocht parkeren tussen 9 en 4 en daarna word je weggesleept omdat die baan in de spits nodig is als rijstrook. We voelden er ook niet veel voor om zelf door de stad te crossen want dan zou Jan bijna niks zien. Toen hebben we besloten de cable-car maar te nemen.

Eerst hebben we even rondgekeken op Fisherman's Wharf. Dat was wel leuk met allerlei winkeltjes en uitzicht op Alcatraz. We hadden geen kaarten gereserveerd, dus een bezichtiging zat er niet in.

We hadden voor de cable-car een retourtje genomen, maar we zaten nog maar net of we bedachten dat we toch beter een All Day Ticket hadden kunnen nemen. Dan kun je onderweg ook zo vaak in- en uitstappen als je wilt. Verkeerde zuinigheid, want dit zou wel 2 hele dollars duurder zijn! Het was wel leuk trouwens, zo'n oud trammetje heuvel op en heuvel af. Ze maken een hels kabaal als ze remmen en ze tingelen en bellen bij elk kruispunt. Ze worden nog volledig met de hand en voet geremd en dat is zo te zien behoorlijk zwaar werk.

Bij Market Street zijn we uitgestapt en hebben wat doelloos rondgeslenterd. Hieruit blijkt dat we geen stadsmensen zijn. Het was wel leuk om de sfeer van zo'n grote stad te proeven en je nek te verrekken bij het kijken naar de bovenkant van de wolkenkrabbers, maar we vonden al gauw dat we klaar waren.

Na een bezoekje aan de Burger King hebben we met ons giromaatpasje geld uit de muur gehaald. Wat een prachtsysteem is dat toch dat dat hier zo maar kan.

Weer terug bij de cable-car even het draaien bekeken. Ook dat is handkracht.

Er stond een rij van hier tot Tokyo, dus zijn we naar de volgende halte gelopen. Goed en wel een stukje met de tram kwamen we stil te staan doordat het trammetje voor ons pech had. Dat kostte zeker een half uur, maar door onze stomme zuinigheid konden we niet uitstappen en later weer erin want daar hadden we het verkeerde kaartje voor. Bij het eindpunt besloten we dat we wel weer genoeg stad gezien hadden.

Aan het eind van de Golden Gate Bridge is een uitzichtpunt en daar hebben we de stad nog even uitgezwaaid.

We zijn blijkbaar al te veel met de terugreis bezig om nog echt te kunnen genieten.

Terug op de camping verder gesopt en gepakt en het eind van de vakantie af zitten wachten.